کد مطلب:77713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

خطبه 229-در بیان پیشامدها











و من خطبه له علیه السلام

فی الملاحم.

یعنی و از خطبه ی امیرالمومنین علیه السلام است در اشاره به وقایع عظیمه ی آخر الزمان.

«الا بابی و امی! هم من عده اسماوهم فی السماء معروفه و فی الارض مجهوله. الا فتوقعوا ما یكون من ادبار اموركم و انقطاع وصلكم و استعمال صغاركم، ذاك حیث تكون ضربه السیف علی المومن اهون من الدرهم من حله، ذاك حیث یكون المعطی اعظم اجرا من المعطی.»

یعنی آگاه باش پدر و مادرم فدای آن دوستانم باد كه از عداد اشخاصی باشند كه اسماء ایشان، یعنی سمات حقایق ایشان و صفات كمالات ایشان، در آسمان معروف است، یعنی در عالم بالا و در میان ملائكه ی مقربین مشهور است و در زمین و عالم طبیعت، قدر و مرتبه ی ایشان مجهول است و ایشان ائمه ی هدی از اولاد و احفاد او باشند. آگاه باشید پس متوقع و منتظر باشید وقایعی را كه بعد از این واقع می شود: از برگشتن خیر و صلاح امور شما و بریده شدن مواصلت دینی و دنیوی از میان شما و عامل و حاكم گردیدن اذلاء و اراذل شما، آن واقعه در وقتی است كه باشد ضربت شمشیر بر مومن آسان تر از تحصیل یك درهم از حلال او و آن واقعه در وقتی است كه باشد عطا كرده شده، به تقریب فقر و احتیاج و لاعلاج بودن در تحصیل موونه عیال و اطفال و سعی و تلاش كردن در كفایت و كفالت عیالش قربه الی الله تعالی، اجرش بزرگتر از عطاكننده به سبب بودن آن عطا از حرام و از روی ریا و فتنه و فساد.

«ذاك حیث تسكرون من غیر شراب، بل من النعمه و النعیم و تحلفون من غیر اضطرار،

[صفحه 948]

و تكذبون من غیر احراج، ذلك اذا عضكم البلاء كما یعض القتب غارب البعیر. ما اطول هذا العناء و ابعد هذا الرجاء!»

یعنی آن واقعه در وقتی است كه مست شوید شما بدون خوردن شراب، بلكه از خوش گذرانیدن و نعمت داشتن و سوگند یاد نمائید بدون ضرورت و احتیاج، بلكه از روی تهاون و تكاذب و دروغ گوئید بدون حرج و مبالات داشتن به آن. آن واقعه در زمانی است كه بگزد شما را بلا و شدائد، مانند گزیدن جهاز شتر كوهان شتر را از گرانی بارش، چه بسیار دراز است زمان وصول این زحمت و چه بسیار دور است مدت حصول این آرزو!

«ایها الناس القوا هذه الازمه التی تحمل ظهورها الاثقال من ایدیكم و لا تصدعوا علی سلطانكم فتذموا غب فعالكم و لا تقتحموا ما استقبلتم من فور نار الفتنه و امیطوا عن سننها و خلوا قصد السبیل لها، فقد لعمری یهلك فی لهبها المومن و یسلم فیها غیر المسلم.»

یعنی ای مردمان، بیندازید این مهارهای شتران نفس اماره ی آنچنانی را كه برداشته است پشتهای آنها را بارهای سنگین وزر و وبال را از جانب دستهای اقتدار شما و متفرق و پراكنده نشوید بر یاری دادن پادشاه دین و دنیای شما كه خلیفه ی به حق علیه السلام باشد، تا اینكه مستحق مذمت شوید بعد از كردارهای شما و داخل مشوید به زور در چیزی كه روآورده اید شما به آن از برافروختن آتش فتنه و فساد و ازاله گردید و دور شوید از راههای آن آتش و واگذارید قصد كردن راه فتنه را، پس به تحقیق سوگند به جان خودم كه هلاك می شود در زبانه ی آن آتش فتنه هر كس كه مومن است و سالم است از اذیت در آن آتش هر كس كه مسلم نیست.

«انما مثلی بینكم مثل السراج فی الظلمه، یستضی ء به من ولجها، فاسمعوا ایها الناس و عوا و احضروا آذان قلوبكم تفهموا.»

یعنی نیست صفت من در میان شما مگر صفت چراغ كه روشنایی می جوید به او كسی كه درآید در آن، پس بشنوید ای مردمان و نگاه دارید پند را و حاضر سازید گوشهای دلهای شما را تا اینكه بفهمید حقیقت و كنه سخن و پند مرا.

[صفحه 949]


صفحه 948، 949.